Etelä-Karjalan liittoItä-Suomen ilmastokonferenssi, maakunnallisia ilmastotyöpajoja ja aktivointia

Itä-Suomen ilmastokonferenssi, maakunnallisia ilmastotyöpajoja ja aktivointia

,
Maakuntien ja ilmastohankkeiden roll upeja sekä esitteitä rivissä.

Kevättalvella 2024 kuntien ilmastosuunnitteluhanke on edennyt monella rintamalla. Helmikuussa Etelä-Karjalan liitto oli mukana järjestämässä Itä-Suomen maakuntaliittojen ja ELY-keskusten yhteistyönä Itä-Suomen ilmastokonferenssista, joka järjestettiin tällä kertaa Joensuussa. Etelä-Karjalasta reissu heitettiin yhteiskuljetuksessa ja linja-autossa oli tunnelmaa. 🙂 Tapahtumauutisen ja tilaisuuden asiantuntijapuheenvuorot löydät tästä linkistä: Itä-Suomen ilmastokonferenssista työkaluja hiilineutraaliuden tavoitteluun

Maaliskuussa järjestetyssä Etelä-Karjalan ilmastosuunnittelukuntien työryhmän kokouksessa kuultiin Kaakkois-Suomen Ely-keskuksen sekä ELY-keskusten valtakunnallisen ilmastoyksikön terveiset, miten ELY-keskuksen taholta voidaan tukea kuntia ilmastotyössä. Huhtikuussa hankkeessa toteutettiin kuntakierros, jossa kaikissa mukana olevissa kunnissa käytiin kertomassa ilmastosuunnittelutyön ajankohtaisista asioista sekä ideoitiin yhdessä kuntien kanssa sitä, miten ilmastotyötä voitaisiin kunnissa jalkauttaa ja millä eri tavoilla sidosryhmiä osallistaa. Ilmastosuunnitelmakuntien yläkoulujen kanssa on ryhdytty suunnittelemaan ilmastoteemapäiviä syksylle 2024. Lisäksi kuntien kanssa on kalenteroitu kesätoritapahtumia ym. foorumeita, joissa ilmastosuunnitelmatyö voisi olla esillä.

Kati Pitkänen (SYKE) kertoo hiljattain käynnistyneen PlastLIFE -hankkeen tulevista toimenpiteistä Kiertotalous -työpajassa Imatralla 22.4. (Kuva: Mari Matikainen)

Yhteistyö Lappeenrannan kaupungin Canemure-hankkeen kanssa jatkui kevättalvella 2024 maakunnallisten ilmastotyöpajojen merkeissä. Canemure-hanke ja Etelä-Karjalan liitto järjestivät yhdessä neljä maakunnallista ilmastotyöpajaa, joihin kutsuttiin asiantuntijapuhujia mm. ELY-keskuksen valtakunnallisesta ilmastoyksiköstä. Työpajojen ajankohdat ja teemat olivat:

• Maatalous ja Ruoka  27.3.
  • Energia                     11.4.
  • Metsät ja hiilinielut   17.4.
  • Kiertotalous              22.4.

Ilmastosuunnitelmahankkeen osalta työpajoihin kutsuttiin kuntien sekä heidän nimeämiensä sidosryhmien edustajia. Canemure-hanke päivittää työpajojen annin sekä asiantuntijakommenttien pohjalta maakunnallista ilmastotiekarttaa, joka toimii ohjenuorana myös kuntien ilmastotyölle. Työ jatkuu kevään aikana Follow Up -ja aktivointitilaisuuksina, joissa selvitetään, millä resursseilla työpajoissa nimettyjä toimenpiteitä on mahdollista edistää. Ilmastosuunnittelukunnissa maakunnallisia työpajoja seuraavat kuntakohtaiset työpajat, joissa kunnat ryhtyvät pohtimaan tavoitteita ja toimenpiteitä omiin ilmastosuunnitelmiinsa.

Canemure -hankkeessa työskentelevä Miika Alatalo ohjeistaa työpajatyöskentelyä Metsät ja hiilinielut -työpajassa Imatralla 17.4. (Kuva: Mari Matikainen)

Kevättalven ajan järjestettiin säännöllisesti ilmastotoimijoiden aamukahvitilaisuuksia sekä aloitettiin myös uusi, kolmen viikon välein toistuva kuntien työntekijöille suunnattu aamukahvitilaisuus, jossa käydään matalalla kynnyksellä keskusteluja ilmastoteemasta. Kevättalven aikana on myös oltu mukana eri rahoitusmahdollisuuksista kertovissa tilaisuuksissa ja välitetty aktiivisesti tietoa sekä näistä, että muista mielenkiintoisista tilaisuuksista ja materiaaleista kuntiin.

Talven mittaan ryhdyttiin valmistelemaan myös Ilmasto- ja energiateemapäivää yhteistyössä STEP-opiston, Ruokolahden kunnan ja Etelä-Karjalan energianeuvonnan kanssa STEP-opistolle 27.5. Päivään sisältyy paneelikeskustelu, jossa kunnan päättäjät ja virkamiehet vastaavat Ruokolahden koulun 7. luokkalaisten sekä STEP-opiston opiskelijoiden laatimiin ilmastoaiheisiin kysymyksiin. Lisäksi tutustutaan yhteistyökumppaneiden toiminnallisiin esittelypisteisiin ja päivän päätteeksi kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja ajankohtaisista energia-aiheista. Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton. Lue lisää: Seuraava steppi – kohti ilmasto- ja energiavastuullisempaa Etelä-Karjalaa

Aurinkoista kevättä kaikille! 🙂

Lisätietoja kuntien ilmastosuunnittelusta: