Etelä-Karjalan liittoVenäjän koronatilanne 11.5.2020

Venäjän koronatilanne 11.5.2020

Etelä-Karjalan liitto seuraa koronavirustilanteen kehittymistä Venäjällä. OLemme kiinnostuneita erityisesti tilanteesta Suomen lähialueilla. Koronatilannetta seuraavat katsaukset on koonnut Venäjä-asiantuntijamme Veli-Matti Kesälahti venäläisistä lähteistä. Artikkelit julkaistaan kahden viikon välein, vuoroviikon Kiinaa koskevien koronakatsausten kanssa.

Linkki katsaukseen 11.5.2020

• Varmistetut tartunnat: 221334
  • Kuolleet: 2009
  • Parantuneet: 39801
  • Uudet(24h): 11656

Moskovassa 115906 tartuntaa (1124 kuollut), Pietarissa 7711 tartuntaa (56 kuollut), Leningrad Oblastissa 1566 tartuntaa (6 kuollut), Karjalan tasavallassa 160 tartuntaa (ei kuolleita).

Poimittuja uutisia Venäjän koronatilanteesta

Covid19 testejä on Venäjällä tehty tähän mennessä 5,6 miljoonaa kpl. Todettujen tartuntojen määrä on viime viikkona kasvanut yli 10.000/vrk. Tartuntojen todellisen määrän arvioidaan olevan esim. Moskovassa nelinkertainen.

Moskovassa kokonaiskuolleisuus kasvoi huhtikuussa 15,5% edellisvuodesta. Se on korkein luku 10 vuoteen. Alkuvuonna tammi-maaliskuussa koko Venäjän kokonaiskuolleisuus sen sijaan oli laskenut n. 4%.

Virallinen covid19-kuolleisuus on Venäjällä matala, minkä vuoksi oikeaa tilannetta epäillään peiteltävän. Osasyy on tilastointitavassa. Toisin kuin useissa muissa maissa Venäjällä covid19-virukseen kuolleisiin ei lasketa tapauksia, joissa henkilö kuolee jostakin muusta syystä, vaikka hänellä olisikin myös koronavirus.

Pietarissa on 12.5. alkaen pakollista käyttää julkisilla paikoilla suojamaskia ja hansikkaita. Tiukat eristäytymismääräykset ovat voimassa Moskovassa, Pietarissa ja monilla muilla alueilla 31.5. saakka.

Koronaviruksen sairastanut Leningradin alueen kuvernööri Aleksandr Drozdenko on toipunut sairaudesta. Virukseen on sairastunut Venäjällä useita ministereitä ja muita korkeita virkamiehiä sekä federaatio- että aluehallinnossa.

Presidentti Putin ilmoitti tiedotustilaisuudessaan 11.5.2020, että koronaviruksen torjumiseksi Venäjällä kaikille toimialoille 30.3. määrätty työstä vapaa jakso päättyy 12.5., mutta taistelu epidemiaa vastaan jatkuu. Määrättyjä rajoitustoimenpiteitä aletaan kuitenkin hiljalleen ja hallitusti lieventää niillä alueilla, millä se on mahdollista. Aluejohtajat voivat myös tiukentaa määräyksiä tilanteen vaatiessa.

Lisätietoja: Yhteyspäällikkö Veli-Matti Kesälahti,
[email protected],