Etelä-Karjalan liittoUusinajattelijoiden vaalikausi

Uusinajattelijoiden vaalikausi

Punaisella pohjalla valkoinen teksti: Uusinajattelijoiden maakunta.

Syksyn lähestyessä saadaan vihdoin vauhtiin myös luottamushenkilöiden uusi kausi. Kuntien ja maakuntaliitonkin valtuustoihin sekä muihin vastuupaikoille on nimetty tekijänsä. Olemme jälleen uuden edessä.

Kuntien haasteet eivät ole koronan aikana ainakaan helpottaneet. Etelä-Karjalassa väestönkehitys pysyy valitettavasti laskevalla trendillä. Mahdollisuudet luoda uutta menestyvää yritystoimintaa kriisin jäljiltä ovat entistä vaikeampaa. Kuntien taloudelliset näkymät pysyvät vähintäänkin harmaina, joten kuntapäättäjillä on entistä enemmän pohdittavaa, miten maakunnan elinvoimaa pidetään yllä.

Uusia keinoja paikata kuntataloutta on hankala löytää. Enemmän on löydettävissä leikkauslistoja, mutta kuntalaisille ikävien päätösten perustelemisessa on isompi taakka. Mutta, mitä jos ottaisi sekaan vähän uusinajattelua? Jos ei tehtäisikään kuten aina ennenkin, vaan pohdittaisiin kekseliäämpiä konsteja.

Mikään asia ei ole liian iso tai pieni uusinajateltavaksi, jotta sen voi tehdä paremmin ja kestävämmin, kannattavammin ja hauskemmin. Uusinajattelu on Etelä-Karjalassa jokaisen oikeus.

Koronakriisin edelleen vaikuttaessa maakuntaamme ja erityisesti Venäjän sitäkin pahemman koronatilanteen vuoksi, ei meillä ole odottavissa paluuta normaaliin vielä pitkiin aikoihin. Rajakin voi pysyä paljon odotettua pidempään kiinni. Koronan vaikutukset ovat edelleen hyvin voimakkaat tapahtuma-, kulttuuri-, matkailu ja ravintola-aloille, mutta ei minkään toimialan voi sanoa olevan suojassa.

Kriisistä elpyminen vaatii kärsivällisyyttä ja samalla hyvää pelisilmää sekä yhteistyötaitoja. Selviytymissuunnitelmat on tehty jo menneenä vuonna, mutta tilanne elää jatkuvasti. Tarvitsemme uusilta päättäjiltämme nyt uskallusta lähteä tekemään politiikkaa, joka voisi tuoda mahdollisuuksia rakentaa kestävää tulevaisuutta omalle kunnalle ja koko Etelä-Karjalalle. Politiikka ei ole nollasumma-peliä. Nyt sen pitäisi olla uusinajattelijoiden hengen mukaisesti entistä innovatiivisempaa.

Uusinajattelijoiden henki on se, mikä meidät kurimuksesta voi pelastaa, luottaen osaamiseen, mitä maakunnasta löytyy. Yhteistyön edellytykset ei vielä muutamia vuosia sitten olleet kovin hyvät, mutta viimeisten parin vuoden aikana, onneksi, riittävän moni organisaatio on ymmärtänyt, ettei tässä maailmassa enää selvitä yksin vaan yhdessä. Tämä sama ajattelutapa on onneksi levinnyt myös kuntapolitiikkaankin ja vanhan liiton linnakkeet murtuvat yksi kerrallaan. Tämä on jarruttanut osaltaan hyvinvoinnin kehittymistäkin – olimme joskus olevinamme edelläkävijöitä, nyt lähes tarkkailuluokalla. Nyt on aika muuttaa suunta!

Etelä-Karjalan liiton osalta odotukset vaalikauteen ovat varovaisen optimistiset. Onni on omissa käsissä, mutta maailman myrskyt voivat niitä jälleen heitellä jopa rajustikin. Kun uusi maakuntaohjelma on paraikaa työn alla ja alkava EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakausi tuo aluekehitykseen miljoonilla euroilla mahdollisuuksia, on meillä tiedossa tukuittain uusia konsteja tahdinvaihtoon.

Tarvitsemme osaamista, ei vain liiton henkilökunnalta, vaan myös poliittisilta päättäjiltämme, jotta saamme yhdessä parhaat tulokset aikaan. Hyvällä, innovatiivisella ja huolellisella valmistelulla sekä rohkealla ja kyseenalaistavallakin päätöksenteolla voimme voimat yhdistäen saada aikaan enemmän kuin odotammekaan.

Maakunnan liitto odottaa, että toivumme kriisistä mahdollisimman nopeasti ja lähdemme nousuun sitäkin tehokkaammin. Siihen ei auta vain oman talon ponnistelut vaan mukana täytyy olla kaikkien eteläkarjalaisten julkisten ja yksityisten toimijoiden tuki. Poikkeukselliset ajat vaativat tukea ja kykyä uusinajatteluun kaikilta päättäjiltämme sekä ennen kaikkea yhteistyötaitoja.

Ole sinäkin uusinajattelija! Luodaan yhdessä elinvoimaa!

Elinvoimajohtaja Jami Holtari