Etelä-Karjalan liittoTorilla, tapahtumissa ja työpajoissa tavattiin kesän aikana ilmastotyössä!

Torilla, tapahtumissa ja työpajoissa tavattiin kesän aikana ilmastotyössä!

Eeva ja Mari Lemin kesätorilla telttakatoksessa.

Vas. Työssäoppija Eeva Värri Saimaan ammattiopisto Sampon luonto- ja ympäristöalalta sekä Mari Matikainen Lemin viranhaltijatorilla 26.6.2024 Kuva: Irma Welling.

Kesä vauhdikasta tapahtumien aikaa

Toukokuun lopulla järjestettiin Ruokolahden STEP-koulutuksen tiloissa Etelä-Karjalan liiton, Etelä-Karjalan energianeuvonnan, Ruokolahden kunnan ja STEP-koulutuksen toimesta ilmasto- ja energiapäivä, johon osallistui yhteensä noin 140 koululaista STEP-koulutukselta ja Ruokolahden koulun 7. luokilta. Mukana päivää toteuttamassa oli monia kestävän kehityksen toimijoita kunnista ja järjestöistä. Tapahtuma alkoi paneelikeskustelulla, jossa Ruokolahden kunnan viranhaltijat ja päättäjät vastasivat 7. luokkalaisten sekä STEP-koulutuksen opiskelijoiden laatimiin ilmasto- ja ympäristöaiheisiin kysymyksiin. Tämän jälkeen yleisö kiersi tutustumassa alueen ilmasto-, kiertotalous- ja luontotoimijoiden toiminnallisiin esittelypisteisiin. Ilmasto- ja energiapäivä huipentui Etelä-Karjalan energianeuvonnan järjestämään Energiailtaan, jossa eri asiantuntijat puhuivat energiatehokkuudesta, aurinkoenergiasta ja maalämmöstä. Samaan aikaan STEP-koulutuksen piha-alueella järjestettiin vielä takakonttikirppis. Tämä hieno tapahtuma oli jatkoa STEP-koulutuksen syksyllä 2023 järjestämälle Kestävän kehityksen päivälle ja jatkoa varmasti seuraa!

Tunnelmia STEP-opistolla järjestetystä Ilmasto- ja energiapäivästä 27.5.2024. Kuvat: Maarit Viljakainen, Mari Matikainen ja Sami Rasimus.

Kesän 2024 aikana ilmastosuunnitteluhankkeen projektikoordinaattori -eli minä- jalkauduin kuntien kesätapahtumiin. Kesätapahtumissa teetin pienimuotoista torikyselyä ilmastotyöstä ja kävijöiden oli myös mahdollista tehdä omaa arkea koskeva ilmastolupaus tai antaa hyvä vinkki muille. Osallistujien kesken arvottiin palkintoja. Asukkaita kohdatessa oli mukava jutella siitä, kuinka moni arkinenkin teko, kuten vaikkapa pyöräily, marjojen ja sienten keruu tai säästäväisyys on ilmastotyötä. Jokaista tekemäämme valintaa voi ajatella kannanotoksi toivotun tulevaisuuden puolesta. Kesätapahtumien lisäksi kuntien asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden ajatuksia ilmastotyöstä kartoitettiin kesän ajan nettikyselyllä. Kysely sulkeutui syyskuun lopussa ja vastauksia saatiin yhteensä 239 kpl.

Tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa oli ilo saada avuksi työssäoppijoita Saimaan ammattiopisto Sampon luonto- ja ympäristöalalta. STEP-opiston ilmasto- ja energiapäivässä työssäoppijat toteuttivat piha-alueelle luontotaiderastin. Kesätapahtumiin sain apuja tavaroiden roudaamiseen ja esittelypisteen pitämiseen. Suuri kiitos myös kunnille ja yhteistyökumppaneille esittelypisteiden järjestelyistä eri tapahtumissa! Torilla tavattiin ja joka kerta oli mukavaa! 🙂

Asukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden vinkkaamia ilmastotekoja Luumäen kesätorin avajaistapahtumassa 18.5.2024. Kuva: Mari Matikainen

Tavoitteita ja toimenpiteitä ilmastosuunnitelmiin

Ilmastosuunnitteluhankkeessa alettiin kesän aikana työstää tavoitteita ja toimenpiteitä ilmastosuunnitelmiin. Kunnissa järjestettiin ilmastotyön työpajoja, joissa käytiin sektoreittain keskusteluja siitä, mitä tavoitteita ja toimenpiteitä kuntien ilmastosuunnitelmissa voisi olla. Ensimmäisen, kesäkuussa järjestetyn työpajakierroksen teemana oli Energia ja liikenne. Toisen, elokuun lopulla järjestetyn työpajakierroksen teemana oli Maatalous, metsät ja hiilinielut. Työpajoihin osallistui kunnista johtoryhmän jäseniä, tekninen toimi, viestintä, muuta kunnan henkilöstöä sekä osassa kunnissa myös päättäjiä. Mukana keskustelemassa oli myös tärkeitä kuntien sidosryhmiä, kuten paikallisten lämpölaitosten ja metsänhoitoyhdistysten edustajia.

Kuntien ilmastotyötä tukevan hyvän vuoropuhelun sekä yhteistyön lisäämiseksi työpajoihin kutsuttiin asiantuntijoita. Energia ja liikenne -työpajakierroksella mukana yhteistyössä oli Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Etelä-Karjalan energianeuvonta sekä Etelä-Karjalan liiton liikenneasiantuntija. Maatalous, metsät ja hiilinielut -työpajakierroksella mukana oli Etelä-Karjalan maaseututoimi, MTK, Imatran ja Lappeenrannan seudun ympäristötoimi, Kaakkois-Suomen ELY-keskus sekä Järvi-Suomen maaseudun ympäristö- ja ilmasto-ohjelman koordinaattori. Kummankin työpajakierroksen jälkeen kunnille koostettiin materiaali, josta löytyy yhteistyökumppaneiden yhteystiedot sekä tietoa heillä tarjolla olevista kuntien ilmastotyötä tukevista palveluista, työkaluista ja rahoitusmahdollisuuksista.

Lämmin kiitos kaikille työpajojen keskusteluihin aktiivisesti osallistuneille! Työpajojen anti on raportoitu ja syksyn aikana kuntien ilmastosuunnitelmien tavoitteita ja toimenpiteitä jatkotyöstetään lopulliseen muotoonsa.

Maatalous, metsät ja hiilinielut -työpaja Ruokolahdella 28.8.2024. Työpajaa fasilitoimassa MDI:n asiantuntijat Vera Järvenreuna ja Janne Antikainen. Kuva: Mari Matikainen

Lisätietoja:

Mari Matikainen