Etelä-Karjalan liittoMurroksen aikaa

Murroksen aikaa

Yliopiston rakennus kuvattu keväällä mäeltä käsin.

,Henkilökuva Jami Holtarista.

Elinvoimaa Etelä-Karjalasta -blogia kirjoittavat maakuntajohtaja Satu Sikanen sekä elinvoimajohtaja Jami Holtari vuorokuukausin.

Toukokuun blogivuorossa on elinvoimajohtaja Jami Holtari.
Artikkeli on julkaistu 7.5.2021.

On iloni ja intohimoni tehdä työtä eteläkarjalaisen elinvoiman hyväksi! Tiedän, että menestymme tulevaisuudessa parhaiten, mikäli etenemme vahvuuksillamme ja parannamme tekemisen kulttuuria. Elinvoimajohtajana voin parantaa mahdollisuuksiamme menestyä monin tavoin, onneksi minulla on aivan huippu tiimi sitä tekemässä!

Mutta, näin koronakriisin vielä jyllätessä on ymmärrettävä, että tilanne on suhteellisen heikko. Ensimmäiseksi on keskityttävä parantamaan yritysten ja muiden toimijoiden toimintaedellytyksiä. On tärkeää huomioida ruohonjuuritaso eli pk-yritykset, jotka ovat kriisistä eniten kärsineet. Viime vuonna rakennettua maakunnan selviytymissuunnitelmaa tulee käyttää tiekarttana ja katsoa pitääkö tehdä korjausliikkeitä. Yhdessä voimme korjata vahingot ketterästi ja tehokkaasti sekä keskittyä uuden tulevaisuuden rakentamiseen.

Elämme murroksen aikaa ja kun sinne tulevaan katsotaan, niin meidän tulee hyödyntää erinomaisia oppilaitoksiamme entistä syvemmin sekä tukea heidän mahdollisuuksiaan palvella alueellista elinvoimaa.

On varmistettava, että opiskelijat saavat jatkossakin laadukasta opetusta ja että heille tarjoutuu nykyistä paremmin ovia myös työelämään. Opiskelijat ovat tulevaisuuden tekijöitämme, kunhan vain annamme heille mahdollisuuden. Meidän olisi osallistettava kaikkia nuoria mukaan maakuntamme kehittymiseen.

Kilpailukykyinen maakunta synnyttää, houkuttelee ja ylläpitää yritystoimintaa lisäten edelleen alueen taloudellista hyvinvointia. Elinvoiman rakentaminen ei ole nollasummapeliä, vaan se vaatii halua ajatella muutakin kuin omaa etua. Etelä-Karjalan veto-, pito- ja lumovoima tulee saada roihuamaan.

Koronavuosi on nostanut esille työnteon monimuotoisuuden ja paikkariippumattomuuden. Digiloikka on auttanut muutoksessa, joka tuo uusia asukkaita pieniinkin kuntiin. Meidän on panostettava iloisen ja kauniin maakuntamme markkinointiin. Huomioidaan potentiaaliset paluumuuttajat ja matkailijat, jotka positiivisine kokemuksineen olisivat myös parhaita sanansaattajiamme kotiseudullaan.

Iloksemme kesä lähestyy, joten muistammehan lomailla vastuullisesti! Se onnistuu parhaiten täällä Saimaan rannoilla ja muissa eteläkarjalaisissa kohteissa paikallisia palveluita hyödyntäen. Nautitaan saimaannorpan valtakunnasta ja sen monipuolisista kulttuurikohteista. Eikä saa unohtaa uusinta ylpeyttämme Unesco Global Saimaa Geoparkia!

Ja hei! Uskon, että kesän myötä lähdemme vihdoin palaamaan elämään, jota eivät rajoita enää pandemian aiheuttamat toimenpiteet. Arki ei tule olemaan aivan samanlaista, mutta se tarjoaa mahdollisuudet paljon parempaankin. Olemmehan me valmiita!

Uusinajattelija ja elinvoimajohtaja Jami Holtari