Etelä-Karjalan liittoMatkailun taikaako?

Matkailun taikaako?

Ryanairin lentokone Lappeenrannan lentokentällä siirtymässä kiitoradalle. Talvikuva.

Elinvoimaa Etelä-Karjalassa blogivuorossa elinvoimajohtaja Jami Holtari

Tässä pohdin, pitkästä aikaa, miten pitääkään laukut pakata ja varustautua, kun lähdetään ulkomaille – lomamatkalle. Lappeenrannan lentokenttä on avautunut kuin kaikessa hiljaisuudessa kesän lopulla, ja Ryanairin lennot alkavat hiljalleen täyttyä Euroopan kohteisiin pyrkivistä suomalaismatkailijoista.

Itsekin uskaltauduin viikko sitten matkat varaamaan uskoen lentojen ja kohdemaan terveysturvallisuuteen. Passithan oli toki monella perheessä vanhentuneet jo kauan sitten, mutta ne ehdittiin uusimaan syksyn aikana. Tämä tilanne alkaa olemaan tuttu yhä useammalle meistä. Reissuhammasta kolottaa.

Menneet ajat ovat olleet ei niinkään vain meille matkaan hamuaville kuin paikallisille elinkeinon harjoittajille erittäin haasteelliset. Etelä-Karjalaa on koetellut jälleen kovin kourin varsinkin Venäjän rajan haasteet. Ei ole odotettuja venäläisturisteja näkynyt yli puoleentoista vuoteen kulmillamme. Ei myöskään muiden maiden turistilaumoja ole näillä kulmilla pyörinyt liiemmälti.

Koronavuosi 2020 rokotti omaa innokkuuttamme lähteä liikkeelle ja alkushokki oli kokonaisuudessaan todella kova erityisesti matkailuun perustuvalle liiketoiminnalle. Korona-ajan matkailutulosta ovat onneksemme paikanneet ihan omat voimamme, kun kotimaan matkailu on kukoistanut pakotettunakin vaihtoehtona ulkomaan matkoille.

Konkursseja vältettiin kotimaan matkailun ja koronatukien avulla

Kotimaan matkailu ei ole kuitenkaan kokonaan korvannut sitä tuloa mitä vielä vuonna 2019 maakunnassamme vierailleet venäläismatkailijat toivat majoitukseen, ravintoloihin, kauppoihin ja muihin palveluihin. Mutta onneksi nopeasti tehdyt korjausliikkeet sekä valtion koronatuet ovat auttaneet paikallisia yrityksiä selviämään edes jotenkin pahimman yli. Tilannehan ei vaan kuitenkaan korjaudu hetkessä ja moni yritys joutuu edelleen tekemään kovasti töitä selvitäkseen hengissä.

Sesongit matkailussa ovat kuitenkin aika lyhyet ja tulos pitää saada aikaan hyvin tehokkaasti. Nyt koululaisten syysloman aikaan maakunta tulvii jälleen perheitä etsimässä viihdykettä ja matkakassoissa saattaa olla ylimääräisiäkin euroja. Tuore mökkibarometri onneksi kertoo, että vapaa-ajan asuntojen käyttöasteet ovat nousseet nopeastikin korona-aikana. Valitettavasti yöpymiset ajoittuvat suurimmaksi osaksi kesäkuukausille ja vähiten niitä on tammi- ja helmikuussa. Ikuisuuskysymys tuntuu maakunnassamme olevan, miten matkailua saataisiin jaettua tasaisemmin vuoden ympäri.

Millä saamme ulkomaiset ja omatkin matkailijat tulemaan tänne itärajan tuntumaan myös näinä syksyn synkkinä kausina sekä talven paukkupakkasilla? Jouluunkin on enää alle kaksi kuukautta. Paikalliset matkailuyrittäjät jännittävät, voiko tämän vuoden kesä- ja syyslomien sesongit toisintua vai alkaako matkailu suuntautua maailmalle.

Hyvä rokotekattavuus nostaa lentomatkustamista siivilleen

Rokotekattavuuden parantuessa ja ihmisten tietoisuuden lisääntyessä alkavat jälleen lennot täyttymään, vaikka korona edelleen maailmalla jyllää. Pitäisi vaan saada myös lentokoneet palaamaan Suomeen tuoden muitakin kuin koteihinsa saapuvia matkailijoita.

Maakunnan matkailullisesti vetovoimaiset kohteet ovat valitettavan vähissä ja toiveet tilanteen muuttamiseksi lepäävät ensisijaisesti rohkeiden yritysten vastuulla, jotka tarvitsevat myös yhtaikaisesti monenlaista tukea lähteä rohkeasti uutta luomaan. Hyvää pohjatyötä on tehty taustalla, mutta on aika viedä sanat teoiksi. Hyviä kohteita toki löytyy maakunnasta jo paljon, mutta nekin pitää pystyä myymään myös niitä tuntemattomille. Lisäksi pitää jo laittaa uusia investointeja vauhtiin. Potentiaalia olisi paljon, koko Saimaan alueella.

Konstit ovat monet, enkä ole mikään mestari sanomaan, miten tästä tilanne otetaan haltuun mahdollisimman nopeasti. Minun velvollisuuteni on antaa yrityksille ja heitä tukeville tahoille mahdollisuudet kehittää elinkeinoaan ja siten lisätä asiakasmääriä. Etelä-Karjalan liitossa ollaan hereillä ja yhteistyö toimii yli rajojen. Jos luovia ideoita tulee, me autamme löytämään niille nopeat ratkaisut.

Huolehtikaa terveydestänne ja matkailkaa vastuullisesti! Suosikaa paikallista myös, sillä meiltä löytyy paljon inspiroivia vaihtoehtoja pienempiinkin lomapyrähdyksiin. Karjalove-hengessä kohti uutta normaalia!

Jami Holtari
uusinajattelija ja elinvoimajohtaja