Etelä-Karjalan liittoKoronatilanne Venäjällä 28.4.2020

Koronatilanne Venäjällä 28.4.2020

Etelä-Karjalan liitto seuraa koronavirustilanteen kehittymistä Venäjällä, erityisesti Suomen lähialueilla. Koronatilannetta seuraavat katsaukset on koonnut Venäjä-asiantuntijamme Veli-Matti Kesälahti venäläisistä lähteistä. Artikkelit julkaistaan kahden viikon välein, vuoroviikon Kiinaa koskevien koronakatsausten kanssa.

Linkki katsaukseen 28.4.2020.

Venäjällä on 28.4.2020 mennessä todettu 93558 varmistettua tartuntaa. Koronavirukseen kuolleita on 867 ja parantuneita 8456. Uusia tapauksia on kirjattu 6411.

• Pietarissa 3436 tartuntaa  (27 kuollut)
  • Leningrad Oblastissa 781 tartuntaa (ei kuolleita)
  • Moskovassa 48426 tartuntaa (479 kuollut)
  • Karjalan tasavallassa 62 tartuntaa (ei kuolleita).

Poimittuja uutisia Venäjän koronatilanteesta

Covid19 testejä on Venäjällä tehty tähän mennessä 3,1 miljoonaa kpl. Todettujen tartuntojen määrä on kaksinkertaistunut viikossa. Mm. 900 Venäjän armeijan sotilaalla on todettu koronatartunta.

Virallinen kuolleisuusluku on pysynyt varsin maltillisena, minkä vuoksi on esitetty arveluita, että oikeaa tilannetta saatetaan peitellä. Toisaalta Venäjällä oli jo talvella laaja keuhkokuume-epidemia, joka koetteli samoja riskiryhmiä, ja monia covid19-epidemian leviämisen ehkäisykeinoja otettiin käyttöön Venäjällä jo aiemmin kuin Suomessa.

Ennusteita koronan etenemisestä Venäjällä on vähän tarjolla (vääräksi osoittautuvan tiedon levittämisestä kun voidaan rangaista). Kuolleisuusennusteet vaihtelevat 6000 ja 1 miljoonan välillä.

Osa Pietarin Lenexpo-messukeskuksesta on muutettu tilapäissairaalaksi, jossa on 1000 hoitopaikkaa.

Liittoneuvoston puheenjohtaja Valentina Matvienko antoi puheessaan ymmärtää, että Venäjä pitänee rajansa suljettuna kuluvan vuoden loppuun saakka.

Koronakriisin ja matalana pysyvän öljyn hinnan yhteisvaikutus on Venäjän taloudelle haasteellinen. Vaikutusten arvioidaan heikentävän erityisesti keskiluokan ostovoimaa.

Lisätietoja: Yhteyspäällikkö Veli-Matti Kesälahti,
[email protected],