Etelä-Karjalan liittoKoronatilanne Kiinassa 8.5.2020

Koronatilanne Kiinassa 8.5.2020

Kuvassa Taivaallisenrauhanaukio Pekingissä.

Etelä-Karjalan liitto julkaisee Kiinan koronatilannetta seuraavia katsauksia, jotka on koonnut Aasia-asiantuntijamme Ding Ma kiinalaisista lähteistä. Artikkelit julkaistaan kahden viikon välein, vuoroviikon Venäjän koronakatsausten kanssa.
Lähde: Tencent News, tilasto koottu Kiinan STM:n ja maakuntien terveysviranomaisten tilastoista​.

Linkki katsaukseen 8.5.2020.

Koronavirustilasto 8.5.2020:

• Varmistetut tartunnat: 84416
  • Kuolleet: 4643
  • Parantuneet: 79324
  • Uudet: 7 ​

Uutiset Kiinan koronatilanteesta

Kiinan parlamentin ja parlamenttia tukevan neuvoa-antavan poliittisen konferenssin kokoukset pidetään toukokuun loppupuolella 21. ja 22. päivänä. Tärkeimmät teemat tulee olemaan talouden ja työllisyyden turvaaminen. On arvioitu, että vuoden päivitetyksi BKT-tavoitteeksi asetetaan 3 prosenttia.​

Kiinan vienti kasvoi huhtikuussa 3,5 % verrattuna edelliseen vuoteen. Erityisesti sairaalatarvikkeiden ml. maskien ja testipakkauksien myynti on auttanut viennin lisäämisessä. Samaan aikaan tuonti jatkoi laskuaan huhtikuussa 14,2 prosentin verran. ​

Kiinan kauppaministeriön mukaan viranomaiset eri tasolla on jakanut koronan aikana yli 12 miljardia yuania digitaalisina ostoskuponkeina asukkailleen tukeakseen ja stimuloidakseen kulutusta.​

Kiinan kulttuuri- ja matkailuministeriön julkaiseman tilaston mukaan vapun aikana Kiinan sisäiset matkailijaluvut ylittivät 100 miljoonaa henkilöä ja matkailu-alan tuotto yli 43 miljardia RMB. Matkailu-alan elpyminen näkyy vahvasti nähtävyyskohteiden kävijämäärässä, vaikka useimmissa kohteissa oli rajoitukset voimassa.​

Ulkomaisilta on edelleenkin maahantulokielto Kiinaan, joka astui voimaan maaliskuussa.​