Etelä-Karjalan liittoEdunvalvonta ja vaikuttamistyö on joukkuepeliä

Edunvalvonta ja vaikuttamistyö on joukkuepeliä

Pyöräilijäjoukue Imatran Saimaa Cycle Tourissa kesällä 2024.

Aloitin kokoamaan edunvalvonnan Team Etelä-Karjalaa kesän korvilla. Tehtävään sisään pääsemiseksi tutustuin alueen aikaisempaan edunvalvonnan ja vaikuttamistyön pelitaktiikkaan, sillä Etelä-Karjalan liiton ja alueen edunvalvontatyö ei todellakaan alkanut tuosta hetkestä. Maakunnassa oli tunnistettu alueen tarvitsevan koordinoidumpaa pelitapaa ja lisäresurssia työhön. Olen vieraillut siellä ja täällä pitkin maakuntaa, mm. kuntakierroksella värväsin aktiivisesti pelaajia joukkueeseemme. Joten tässä minä nyt olen, eräänlainen Etelä-Karjalan edunvalvonnan ”koutsi”.

Tunnistan heti aluksi joukkueemme kannalta tarpeen rakentaa alueelle erilaisia ketjuja ja yhtenäistää pelitapaamme. Meidän täytyy kirkastaa visiotamme siitä, millainen edunvalvontajoukkue haluamme olla ja mitä taktiikoita meidän on käytettävä, jotta saamme asioitamme maaliin. Pisteitä erityisesti kansallisessa liigassa saadaan, kun alueemme muuttunut toimintaympäristö on valtakunnallisesti tunnustettu, siitä puhuvat muutkin kuin me itse ja meille suunnataan alueemme suunnan muuttamiseksi tarvittavia resursseja. Olen huomannut, että aiemmassa tavassamme pelata korostui ehkä yksittäinen ja hieman hajanainenkin toimintatapa, mutta kuten tiedämme, varsinkin kovia joukkueita vastaan meidän täytyy tiivistää rivejämme. Meidän pitää siis täysillä satsata vahvaan joukkuehenkeen, löytää ne oikeat kärkipelaajat ja pitää remmissä iso määrä väkeä, jotka astuvat kentälle aina oikeaan aikaan ja vievät osaltaan kiekkoa, palloa tai viestikapulaa eteenpäin, riippuen mitä lajia kulloinkin pelataan.

Meidän on myös aiempaa paremmin määriteltävä, millä sarjatasoilla haluamme olla ja kykenemme pelaamaan. Onko meillä esimerkiksi rahkeita menestyä Euroopan isommassa liigassa ja millaista vaikuttamispeliä siellä käydään. EU-vaikuttamistyössä kaudet ovat kansallista pidempiä – ei eletä pelkästään seuraavaan syksyyn tai tulevaan kehysriiheen, vaan esimerkiksi nyt pitäisi hyökätä täysillä kautta 2028+ kohti. Kansallista liigaa ei myöskään pidä unohtaa eurokentille astuttaessa, meidän Helsinkiin pakkautunut oman ”kansallisen liigan pääkonttoriväkemme” määrittelee pitkälti myös sitä, mitä me voimme kansainvälisessä pelissä tavoitella. Kansainvälisissä yhteyksissä on nyt viimeistään syytä myöntää se tosiasia, että ajatuksemme pelistä idän mestaruussarjoissa ja sen kautta saavutetuista hyödyistä on jäädytetty, oletettavasti hyvinkin pitkäksi aikaa. Uusi pelimahdollisuus kansainvälisillä kentillä voi aueta yllättävistäkin suunnista – tämä on syytä pitää kaikkien maakunnan pelinrakentajien mielissä.

Paraskaan joukkue ei toimi ilman laajaa ja aktiivista kannattajakuntaa. Jokaisen eteläkarjalaisen olisi siis nyt syytä muuttaa yhdessä Team Etelä-Karjalan vaikuttamistyön ja edunvalvonnan tarinaa. Kerromme yhdessä alueesta, jolla on pari mollivoittoisempaa kautta takana, kun pandemia ja sota pilasivat sen hyvät pelisuunnitelmat, mutta samalla teroitamme, että täällä on älyttömän osaava, ketterä ja motivoitunut joukkue, jossa on hyvä henki. Meitä kannattaa sponsoroida, meihin kannattaa satsata, sillä tulevat kultakypärät ovat juuri tässä maakunnassa. Me takaamme osaavalla ja reippaalla olemuksellamme uskomattomia pelielämyksiä ja viihdytämme väkeä sujuvasti myös taukopaikoissa. Huolehditaan yhdessä siitä, että olemme pudotuspeleissä viivan paremmalla puolella, sillä näinä hankalina aikoina menestyjät ovat niitä, joilla on paras taktiikka, hyvä joukkuepeli ja näkyvyys kunnossa.

Kirjoittaja on Etelä-Karjalan liiton yhteyspäällikkö Niina Sinkko.