Etelä-Karjalan liittoAluekehittämisen opeilla työtä maakunnan hyväksi

Aluekehittämisen opeilla työtä maakunnan hyväksi

Satu Sikanen suksilla Saimaan jäällä.

Elinvoimaa Etelä-Karjalassa -blogin kirjoitusvuorossa maakuntajohtaja Satu Sikanen

Ensimmäinen kokonainen kalenterivuosi Etelä-Karjalan liiton kipparina on takana. Korona-aallot ovat ohjanneet työn tekemisen tapaa, mutta eivät ole juurikaan vaikuttanut itse tehtävien sisältöihin. Etelä-Karjalan kehittämistyötä on tehty mainiolla sykkeellä koko Etelä-Karjalan liiton viraston ja luottamushenkilöiden voimin sekä laajan yhteistyöverkoston kanssa. Etelä-Karjalan liitossa on kovan luokan osaamista, ja liitolla on vahva rooli maakunnan tulevaisuuden rakentamisessa. Se näkyi jälleen asiakastyytyväisyyskyselymme tuloksissa.

Monet aluekehittämisen opit ovat päteneet myös korona-aikana. Nostan niistä esille muutamia, jotka ovat konkretisoituneet kuluneena vuonna.

Aluekehittäminen ei ole pikajuoksua, vaan ultramatka, jossa välttämättä yksi olympiadi ei riitä konkreettisten tulosten saavuttamiseen. Pitkäaikaisen työn tuloksista saatiin nauttia syksyn aikana esimerkiksi Hiitolanjoella, jossa ensimmäinen pato purettiin vaelluskalojen tieltä. Toinen esimerkki vuosien ponnistuksesta on Saimaa Geopark, mikä sai Unescon alaisen Geopark-statuksen viime keväänä. Näissä molemmissa hankkeissa Etelä-Karjalan liitto on vauhdittanut ja rahoittanut toimia eri EU- ja kansallisten rahoitusvälineiden kautta useiden vuosien ajan.

Alueen kehittämisessä on oltava hereillä ja tartuttava nopeasti eteen tuleviin mahdollisuuksiin. Tästä hieno esimerkki kuluneelta vuodelta on erä- ja luontokulttuurimuseon sijaintipaikkaa koskeva kansallinen kilpailu, johon Imatran kaupunki lähti rohkeasti ja täysillä mukaan. Museo rakentuu Imatralle nykyisen kaupungintalon kiinteistöön vuoteen 2026 mennessä.

Kulunut vuosi on osoittanut, että kalaan kannattaa mennä myös merta edemmäs. LUT-yliopiston ja kiinalaisen HEBUT-yliopiston yhteistyötä on avustettu Etelä-Karjalan liiton Aasia-osaamiskeskittymähankkeella. Kaksoistutkinto-ohjelmissa aloitti Lappeenrannassa ja Lahdessa syksyllä yhteensä noin 200 kansainvälistä opiskelijaa. Kasvumahdollisuuksia korkeakoulukentällä on edelleen paljon. LUT-yliopisto komeilee kansallisissa rankingeissa podiumpaikoilla ja kansainvälisestikin sijoilla, joita kelpaa markkinoida. Tulevan vuoden ensimmäiset viikot osoittavat, saavutetaanko tavoite yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta LUT-yliopistolle. Se on isoin avaus Etelä-Karjalan yliopistosektorille 30 vuoteen ja aluevaikutuksiltaan todella mittava.

Kaikissa onnistumisissa keskiössä on yhteistyö. Vaikka liikkeelle pääsee nopeammin yksin, maaliin pääsee yleensä vain, jos tavoitteet ovat yhteisiä ja niiden eteen tehdään yhdessä töitä. Kiriapua tarvitaan myös yli maakuntarajojen. Esimerkiksi erä- ja luontokulttuurimuseokisassa saimme arvokasta tukea itäisen Suomen maakunnilta. Etelä-Karjala antoi puolestaan täyden tuen Savonlinnan kulttuuripääkaupunkihankkeelle. Se ei mennyt tällä erää maaliin, mutta uutta kalaa jo pyydystetään: Saimaan alueen hakemus Euroopan ruokamatkailualueeksi on valmisteilla. Vastavuoroisesti ja yhdessä yli maakuntarajojen toimimalla saadaan voittoja, joista hyötyy lopulta laajempi alue kuin yksi kunta tai maakunta.

Tulevat vuodet tulevat olemaan suomalaisen aluehallinnon kannalta historiallisia. Tammikuussa 2022 käytävillä vaaleilla valitaan päättäjät Suomen 21 hyvinvointialueelle, jotka vuodesta 2023 alkaen vastaavat sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimesta. Etelä-Karjalan liitto ja Suomen 17 muuta maakunnan liittoa jatkavat erillisinä kuntayhtyminä myös hyvinvointialueiden muodostamisen jälkeen.

Etelä-Karjalan liitossa työskentelemme jatkossakin maakunnan aluekehittäjänä ja edunvalvojana. Näissä rooleissa teemme yhä tiiviimmin yhteistyötä jäsenkuntiemme ja myös hyvinvointialueen kanssa.

Etelä-Karjalan liitto täytti kuluneena vuonna 30 vuotta. Juhlia emme järjestäneet, mutta juhlistimme merkkipaalua muistamalla Etelä-Karjalan keskussairaalassa syntyviä vauvoja vauva-asuilla. Vauva-asun tulee saamaan jokainen ensi vuonna syntyvä pienokainen.

Haluan kiittää kaikkia Etelä-Karjalan liiton nykyisiä ja entisiä työntekijöitä, luottamushenkilöitä ja yhteistyökumppaneita tärkeästä maakunnan eteen tehdystä työstä liiton 30-vuotisen historian aikana. Jatkamme täydellä tarmolla työtä maakunnan hyväksi tulevinakin vuosina. Nyt on aika hetkeksi hengähtää ja kerätä voimia. Toivotan kaikille rauhallista joulua sekä terveyttä ja iloa uuteen vuoteen!