Valikko Sulje

#idänihme-podcast

Tervetuloa Etelä-Karjalan liiton #idänihme-podcastiin, jota on rahoittanut EAKR-hanke ”Etelä-Karjalan Aasia-osaamiskeskittymä”.

Vanha Kiina-ilmiö ei monelta osin pidä enää paikkansa. Liiketoimintaympäristön ja yhteistyökumppanien muuttuessa vauhdilla ainoa tapa pärjätä on ymmärtää muutoksen suuntaa.

Podcastia isännöivä Ding Ma ja hänen asiantuntijavieraansa tuovat monipuolisesti esille näkemyksiä Kiinasta. Aiheina käsitellään sekä ajankohtaisia että yleisempiä Kiinan liike-elämään liittyviä teemoja.

2. kausi

3. jakso: Peliteollisuus Kiinassa. Vieraana Mikael Leinonen (julkaistu 17.9.2021

Kiinassa alaikäiset saavat jatkossa pelata videopelejä vain kolme tuntia viikossa – nettipelejä on kutsuttu ”sielun oopiumiksi” (Yle 30.8.). Mitä Kiinan pelialalla tapahtuu, ja millaisia vaikutuksia sillä on suomalaisille peliyhtiöille? Tässä jaksossa keskustelemme MyGamezin perustaja Mikael Leinosen kanssa Kiinan peliteollisuudesta.

Jakson sanonta on 玩人丧德,玩物丧志。Ihmisten kanssa leikkiminen menettää hyveellisyyden, asioilla leikkiminen kunnianhimon. Älä siis leiki muiden ihmisten tunteilla, vaan kohtele tasavertaisesti ja rehellisesti. Äläkä uppoudu leikkiin liian syvällisesti, sillä sen seurauksena menetät elämänintoa.

2. jakso: Tiktok Kiinassa. Vieraana Rebekka Mikkola (julkaistu 3.9.2021)

Millaista on saada yli kahdeksan miljoonaa tykkäystä omille videoille Kiinassa? #idänihme-podcastin tässä jaksossa Rebekka Mikkola kertoo meille oman tarinansa SOME-tähteyteen Kiinan Tiktokissa.

Jakson sanonta on 台上三分钟,台下十年功。Kolmen minuutin esitys lavalla vaatii kymmenen vuoden harjoitusta taustalla. Se, mikä näyttää helpolta suoritukselta, on usein vaatinut paljon toistoja taustalla.

1. jakso: Luovat alat Kiinassa. Vieraana Jari Joenniemi (julkaistu 20.8.2021)

#Idänihme-podcastin toinen kausi käynnistyy! Tulevien jaksojen aikana tulemme keskittymään Kiinan luoviin aloihin ja kulttuuriin. Ensimmäisen jakson vieraana on Social Outpostin perustaja Jani Joenniemi. Millainen on Kiinan luovien alojen kehitys villistä lännestä miljardibisnekseksi?

Jakson sanonta on 艺术恒久,生命短暂。Aforismi on alun perin Kreikasta ja on latinaksi Ars Longa Vita Brevis. Taide on pitkä ja elämä lyhyt. Taiteen voima kulttuuri-identiteetin muodostamisessa on elintärkeä, ja uskomme, että suomalaisen luovien alojen viennin yhteydessä laajennamme myös kansainvälistä ymmärrystä suomalaisesta kulttuurista ja suomalaisuudesta.

1. kausi

8. jakso: Made in China. Laatua vai sekundaa? Eettistä & ympäristöystävällistä? Vieraana Ismo Seeve (julkaistu 20.5.2021)

Kahdeksannen jakson aiheena on Made in China, laatua vai sekundaa, ja vieraana on Ismo Seeve. Voiko Kiinasta hankkia laadukasta tuotetta, ja pystyykö Kiinasta tekemään eettistä ja ympäristön kannalta kestävää hankintaa?

Jakson sanonta on 一分价格一分货。Sitä saat, mistä maksat.

Kiinalaiseen onnenlukuun 8 päättyy #idänihme-podcastin ensimmäinen tuotantokausi. Jatkamme taas loppukesällä. Toisella tuotantokaudella keskitytään Kiinan kulttuuriin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.

7. jakso: HR ja rekrytointi Kiinassa, vieraana Henri Manner (julkaistu 6.5.2021)

Seitsemännen jakson aiheena on HR ja rekrytointi Kiinassa, ja vieraana on Henri Manner. Miten helppoa on palkata henkilöstöä Kiinassa, ja millaisia palkitsemisjärjestelmiä Kiinassa on käytössä? Kiinnostuneille kuuntelijoille lisäluettavana MPS China Nordic Salary Report (linkki alla), joka vastaa yleisimpiin Kiinassa toimivien pohjoismaisten yritysten HR-aiheisiin kysymyksiin. Jakson sanonta on 求贤若渴 (Qiú xián ruò kě)。Ihminen haluaa löytää osaavia henkilöitä yhtä palaavasti kuin janoinen haluaa löytää vettä. Kannustamme siis yrityksiä hyödyntämään erilaisia paikallisia tukipalveluita, jotta yritys itse voi keskittyä olennaiseen ja saada toivottua osaavaa henkilöstöä.

6. jakso: Organisaation johtaminen Kiinassa, vieraana Pasi Pietarinen (julkaistu 22.4.2021)

Kuudennen jakson aiheena on organisaation johtaminen Kiinassa, ja vieraana on Pasi Pietarinen. Miten kiinalaista tytäryhtiötä johdetaan ja millaisia erityispiirteitä tulisi ottaa huomioon?

Jakson sanonta on 太上,不知有之;其次,亲而誉之;其次,畏之;其次,侮之。Sanonta on taolaisuuden oppi-isältä Lao Zilta, ja se viittaa johtajuuden eri tasoihin. Viisain johtaja saa asioita tehtyä ilman, että kukaan huomaa. Toiseksi viisain saa asioita aikaiseksi ja kerää kollegoiden ylistystä siitä. Alemmalla tasolla johdetaan pelolla ja huonoin johtaja saa kollegoiden haukkuja selän takana. Kiinalaisen organisaation johtamisen ylin tavoitetila on kenties Lao Zin mukaan 无为 eli teotonta toimintaa.

5. jakso: Liikesuhteiden muodostuminen Kiinassa, vieraana Lasse Liukkonen (julkaistu 8.4.2021)

Viidennen jakson aiheena on liikesuhteiden muodostaminen Kiinassa. Lasse Liukkonen avaa, mitä ”guanxi” tarkoittaa ja mystifioidaanko sillä liikesuhteiden luomista Kiinassa? Miten löydetään luotettavia hankintakumppaneita tai myyntijakelijoita Kiinassa?

Jakson sanonta on 知己知彼,百战百胜。Sanonta löytyy Sun Tzen sodankäynnin taito -nimisestä kirjasta. Tunne itsesi, tunne vastustajasi, niin voittosi ei ole vaarassa. Bisnesyhteistyössä on Kiinassa, kuten muuallakin, kyse ihmisten välisestä yhteistyöstä, joten paras neuvo on: ”Tunne itsesi, tunne yhteistyökumppanisi ja tunne vastustajasi.”

4. jakso: Suomalaisten pk-yritysten kansainvälistyminen Kiinaan, vieraana Eija Tynkkynen (julkaistu 25.3.2021)

Neljännen jakson aiheena on suomalaisten pk-yritysten kansainvälistyminen Kiinaan, ja vieraana on Eija Tynkkynen. Mitä yhdistäviä tekijöitä pk-yritysten menestystarinoilla Kiinassa on? Ja toisaalta, mitkä ovat yleisimmät virheet, joita tehdään mentäessä Kiinan markkinoille?

Jakson sanonta on 孤雁难飞,孤掌难鸣. Hanhen on vaikea lähteä syysmuutolle yksin lentämällä, yhdellä kämmenellä on vaikea saada aplodia aikaiseksi. Tällä haluamme kannustaa suomalaisia pk-yrityksiä hyödyntämään Team Finlandin, Etelä-Karjalan liiton ja muiden julkisen sektorin toimijoiden tarjoamia palveluja sekä yhtä lailla yritysverkostojen kautta saattavilla olevaa vertaistukea. Yksin ei tarvitse lähteä Kiinaa valloittamaan!

3. jakso: Kiinan talouskehitys ja kiinalaisten elintason nousu, vieraana Riikka Nuutilainen (julkaistu 11.3.2021)

Kolmannen jakson aiheena on Kiinan talouskehitys ja kiinalaisten elintason nousu, ja vieraana on Riikka Nuutilainen. Miten Kiinan kansantasavalta on noussut köyhästä kehitysmaasta yhdeksi maailman suurimmaksi taloudeksi? Miten kiinalaisten elintason nousu näkyy kulutustottumuksissa, ja millaisia mahdollisuuksia tällä on suomalaisille tuotteille ja palveluille?

Kolmannen jakson kiinalainen sanonta on ” 酒香不怕巷子深” eli hyvä viini ei pelkää syviä kujia. Haluamme tällä viestiä suomalaisille brändeille sitä, että Kiinan kilpaillussa markkinassa pitää pystyä erottautumaan vahvalla markkinointiviestinnällä. Kerrotaan rohkeasti miksi olemme maailman parhaita.

2. jakso: Suomen maakuva Kiinassa, vieraana Jyri Lintunen (julkaistu 25.2.2021)

Toisen podcast-jakson aiheena on Suomen maakuva Kiinassa, ja vieraana on Jyri Lintunen. Millaisia sosiaalisen median kanavia kiinalaiset käyttävät ja mitä siellä puhutaan Suomesta?

Toisen jakson kiinalainen sanonta on ”瑞雪兆丰年”, a fall of seasonable snow gives promise of a fruitful year. Monet kiinalaiset sanonnat liittyvät maatalouteen, kuten tämäkin. Luminen talvi ennustaa hyvää viljasatoa tulevalle satokaudelle. Nykyään kyseistä sanontaa käytetään paljon onnentoivotuksissa, joissa toivotaan menestystä tulevalle vuodelle.

1. jakso: EU:n ja Kiinan investointisopimus ja suurvaltapolitiikka, vieraana Arto Haapea (julkaistu 11.2.2021)

Ensimmäisen podcast-jakson aiheena on EU:n ja Kiinan investointisopimus ja suurvaltapolitiikka. Ding Man vieraana on Arto Haapea. Yhteisymmärryksen saavuttaminen seitsemän vuoden neuvotteluprosessin jälkeen on iso edistysaskel. Onko kyseessä kiireellä tehty paperi, vai ollaanko sitä liian nopeasti kritisoimassa?

Esimakua podcastista (julkaistu 8.2.2021)